tisdag 19 april 2016

En ny blogg är född


En blogg om privatekonomi, om drömmen om ekonomiskt oberoende, om byggandet av en pengamaskin, om sparande och investeringar. Det känns ju knappast som om jag är först på bollen. För att uttrycka sig milt…
Det finns många riktigt bra bloggar där ute i cyberspace och vi har från vår trygga plats i gardroben smygläst många av dem en längre tid. Vi följer fortfarande många av dem och kommer med nöje att fortsätta göra det. Jag känner tacksamhet mot alla dessa duktiga bloggare då de lärt mig så mycket och de kommer med all säkerhet fortsätta att utbilda mig. Men nu är det hög tid för mig att prova mina egna vingar, dels som investerare och dels som bloggare.
Som du säkerligen redan efter ett par meningar märkt blandar jag personliga pronomen hejdlöst. Ibland skriver jag ”jag” och ibland ”vi”. Det beror inte på att jag fått en släng av personlighetsklyvning, utan på att jag ibland refererar till ”vi/oss” som Familjen Avfart Frihet och ibland refererar till ” jag/mig” som Herr Avfart Frihet. Det kommer mestadels vara jag (Herr Avfart Frihet då alltså) som skriver i bloggen, men Fru Avfart Frihet är minst lika involverad i vår strävan mot ekonomiskt oberoende. Verkar det komplicerat? Det klarnar kanske lite om du läser lite mer om oss här.
Har då ytterligare en blogg om privatekonomi, sparande och investeringar något existensberättigande? Ja, det tycker jag faktiskt. Dels är vi alla olika och jag plockar själv godbitar från många andra bloggare och anpassar dem till oss, vårt liv och våra förutsättningar. Jag hoppas att vi som gentjänst kan bidra med några godbitar som andra kan plocka åt sig och göra till sina. Dels har vi kanske en lite annan vinkling än de flesta andra bloggare inom denna sfär. För oss handlar det nämligen mycket om att hitta rätt harmoni i vår ekonomi. Det är harmonin mellan att så snart som möjlig uppnå vårt mål om ekonomiskt oberoende och att samtidigt leva här och nu som vi hela tiden försöker hitta. Det är en svår balansakt att hitta harmonin mellan att gasa och bromsa, harmonin mellan att spara och slösa, harmonin mellan att investera och konsumera, harmonin mellan den inre njutningen att se sitt mål närma sig och den yttre njutningen av att stoppa tårna i Andamanska sjöns turkosblåa vatten. Mer om oss, våra mål, vår strategi och vår portfölj hittar du under flikarna ovan.
Tanken är att ni här på bloggen kommer att kunna följa oss på vår resa mot ekonomiskt oberoende. Det kommer att ta sin lilla tid och självklart kommer det bli många reflektioner och funderingar kring ekonomi och investeringar, men inte enbart. Det kommer även att handla om vår jakt på den där gäckande harmonin, om prioriteringar och andra reflektioner kring samhället och livet i stort.
Jag ser fram emot att få skriva i bloggen och jag är övertygad om att jag kommer att lära mig massor under resans gång. Jag hoppas och tror också att det finns människor därute som vill följa oss på vår resa, som kanske också vill lära sig något, som vill utmana oss och ifrågasätta oss. Ni är alla välkomna att hänga på!
 
MVH
Herr Avfart Frihet
 
PS. De som vi komma i kontakt med mig utanför det publika flödet gör lämpligtvis det via avfartfrihet@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar