onsdag 8 juni 2016

En miljon skäl att fira


Det var Broder Tuck som yttrade de bevingade orden och sällan har de passat familjen Avfart Frihet bättre än idag. Men jag tror i och för sig inte att Gud har så mycket med saken att göra... Men det är helt annan diskussion och den tänker jag på inga villkor ta här.

Hur som helst ramlade det in cirka 45 000 kronor på konto idag och de är nu redo att spenderas. På börsen ska sägas innan nån får några vilda idéer. Däremot vilar jag nog lite på hanen innan jag investerar. Jag hoppas nämligen på en lite småsur sommar på börsen och därmed lite bättre köplägen fram emot höstkanten. 

Skatteåterbäringen i sig är faktiskt inte den stora nyheten för oss idag utan vad den för med sig. I och med dessa 45 000 uppgår nämligen våra investeringsbara tillgångar (inklusive barnportföljerna) till exakt 1 021 000 kronor och 18 öre. Över en miljon kronor! Det känns som en ganska stor milstolpe på vår väg mot ekonomiskt oberoende. Och det ska vi fira. Nån som har något bra förslag på hur?

Det känns lite märkligt att tänka på sig själv som miljonär. Miljonärer är ju rika, det är ju inte vi. Eller så är vi kanske det?

Tillgångar kan man ju räkna på lite olika sätt och jag brukar vara ganska strikt i att endast inkludera de tillgångar vi kan investera och förfoga fritt över. Fast om jag gör ett unikt undantag och för ett ögonblick antar en lite generösare inställning än vad jag brukar så har vi faktiskt varit miljonärer ganska länge vid det här laget. Jag brukar nämligen inte räkna in de av våra tillgångar som är låsta av en eller annan anledning. Jag tänker naturligtvis på de pengar som finns i våra tjänstepensioner och annat gammalt pensionssparande. Och på pengarna bundet i vårt hus. Dessa pengar kan vi ju inte använda hur som helst för att finansiera ett liv i ekonomisk frihet. Inte nu i alla fall. Däremot blir de ju viktiga puzzelbitar den dagen vi verkligen väljer att checka ut från löneslavandet. Så om jag tar på mig mina mest generösa glasögon (även om de skaver bakom öronen) så ska jag till den miljon vi just passerade lägga ytterligare cirka 1,2 miljoner i pensioner och cirka 1,5 miljoner bundet i huset (med uppskattat värde på huset). Totalt närmar vi oss då 4 miljoner och det känns inte bara märkligt. Det känns helt sjukt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar