onsdag 1 juni 2016

Månadsrapport - maj

Jag brukar som de flesta göra mina månadsavstämningar strax efter månadsskiftet då alla räkningar är betalda och alla överföringar till diverse sparande har landat på rätt ställe. Jag har funderat en del på hur jag ska lägga upp månadsrapporterna här på bloggen och kommit fram till nåt som kan funka som en startpunkt (kommentera gärna om ni har några förslag till förbättringar). Jag tänker mig en kort genomgång av tre områden; inkomster/utgifter, portföljutveckling och övriga reflektioner. Ok, då kör vi premiärturen för maj!


Inkomster/utgifter

Maj är vanligtvis en ganska bra månad när det gäller inkomster, då jag normal sett har en liten bonus som ramlar in på lönekontot. Så även i år. Men jag är faktiskt inte helt glad för det där med bonusar, vilket jag skrev om i inlägget ”Bonusinlägg” för en knapp vecka sedan. Kontentan av det hela är alltså att jag mycket hellre skulle sett en lite högre månadslön och slopad bonus, men nu är det som det är och bonusen damp alltså ner nu i maj. Att vi dessutom spetsar till våra båda löner med en del traktamenten som vi inte förbrukat under några tjänsteresor gör att inkomstsidan ser helt ok ut för maj. 


På utgiftssidan har det varit en ganska normal månad utan större och anmärkningsvärda poster. Dock blev det ytterligare en avbetalning till CSN, men de är snart ett minne blott då skulden kommer att nå exakt 0 kronor under nästa år. Vilket kommer bli väldig skönt och dessutom innebära att ytterligare knappt 3000 kronor per månad blir tillgängliga för att investera i pengamaskinerna. Summa summarum innebär detta att vi i maj hade drygt 25 000 kronor kvar när alla utgifter var betalda. Detta trots att vi inte riktigt förstod villkoren för vårt nya kreditkort (ok, vi hade inte läst allt det finstilta…) och därför tvingades göra en extra inbetalning på drygt 10 000 för att undvika en tråkig och totalt meningslös ränteutgift. Det misstaget gör vi inte om! Men det innebär ju egentligen bara en periodisering där vi nu istället kommer att få låga utgifter i juni. Hur som helst är överskottspengarna redo att sättas i arbete. Helt OK!


Portföljutveckling

Under maj månad ökade våra investeringsbara tillgångar till 988 203 kronor (inklusive barnportföljerna) och bortser man ifrån de pengar vi under månaden stoppat in i pengamaskinerna så innebär det en värdeökning på cirka 43 000 kronor. En riktigt, riktigt bra månad ur det perspektivet alltså.

Under månaden fortsatte vi att föra över kapital från aktieindexfonder till aktier i Herr och Fru Avfart Frihets portfölj (d.v.s. exklusive barnportföljerna som fortfarande ligger till 100% i aktieindexfonder), vilket innebär att vi nu har 13% procent av vårt kapital i aktier jämför med 8% för en månad sedan. Denna överföring innebär att vi numera även är stolta ägare i Stora Enso, Kinnevik, Atlas Copco, Telia Company, Ica-gruppen, MQ och Mekonomen. Dessutom köpte jag vår första pref i och med inköpet av Akelius Residential Pref.



Under maj inhämtade vi också våra första aktieutdelningar sedan vi startade pengamaskinerna på allvar då Hennes & Mauritz, Investor, Alfa Laval och Tele 2 samtliga delade ut. Totalt ramlade det in 1 209 kronor i utdelningar vilka mer eller mindre genast återinvesterades. Kanske inte så mycket att skryta med i utdelningsväg, men även en 10 000-milaresa börjar med ett litet steg.


Övriga reflektioner

Sommaren står inför dörren och därmed även en efterlängtad semester. I vårt fall blir den lång och långt bort. Givetvis kommer det att innebära en merkostnad, men inte speciellt mycket. Detta eftersom flygbiljetter och en mindre del av boendet redan är betalda. Dessutom är det värt varenda krona. På plussidan har vi en större skatteåterbäring och våra semesterersättningar att se fram emot.


Själva bloggande fortskrider och jag känner mig fram kring både form och innehåll. Min ambition är inte att skapa en blogg med djupgående analyser av makroekonomiska skeenden eller djuplodande genomgångar av diverse företags års- och kvartalsredovisningar. De finns andra som gör det så oändligt mycket bättre än vad jag skulle kunna klara av. Istället vill jag skapa en livsstilsblogg med ekonomiska förtecken.

Jag ser med glädje att antalet läsare sakta men säkert ökar och ni är alla varmt välkomna att komma med idéer och kommentarer.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar