onsdag 3 augusti 2016

Månadsrapport - juli

31 sköna semesterdagar har passerat och vi stänger böckerna för juli. Eftersom vi befinner på semester långt borta har aktiviteten på bloggen varit låg, vilket i och för sig väl matcher vår aktivitetsnivå på börsen. Men ekonomin rullar på oförtröttligt oavsett var vi befinner oss och oavsett hur aktiva vi är, så låt oss ta en titt på hur juli utvecklade sig för familjen Avfart Frihet.

Inkomster/utgifter
Vi hade en rekordmånad på inkomstsidan i juni och föga förvånande var vi tillbaka på ordinära, men goda, nivåer igen under juli. Det får man ju vara nöjd med om man betänker att vi inte jobbat en enda timme. 

På utgiftssidan ser det ok ut trots semestern. Vi lever som jag skrivit om tidigare extremt billigt när vi är i Sydostasien och vissa tunga semesterposter (flygbiljetter och en del boende) betalades för många månader sedan. Därför är det inte semestern som tynger värst i vågskålen för utgifter. Nej, istället är det som så att vi lyckats samla i princip alla familjens försäkringar till en och samma månad och det råkar vara just i juli. Jag vet att det finns bloggare (t.ex Onkel Tom) som förespråkar att man inte ska ha försäkringar. Det stämmer kanske, men då jag har inte nått dit ännu i min mentala utveckling så jag hostade snällt ut 10 tkr för försäkringar i juli. Trots det blev det när allt var betalt drygt 26 tkr över att mata portföljerna med. Helt ok!

Portföljutveckling
Trots att vi ligger på en hel del kontanter har jag nöjt mig med vårt vanliga månadssparande, eftersom jag fortfarande tror att vi kan får se en nedgång under augusti och september (augusti har verkligen börjat med riktning söderöver, men ännu är det för tidigt att dra för säkra växlar på det). Alltså blev det "bara" lite påfyllning av HM, Investor, Handelsbanken och Akelius. 

Summerar vi ihop det totala portföljvärdet så hamnar vi på lite drygt 1.125 miljoner, vilket är en ökning med cirka 63 tkr. Exkluderar man nysparandet så motsvarar det en ökning på 3,5% under juli. Ska man vara en riktigt perfektionist, så borde jag gjort månadsavstämningen för några dagar sedan och inte idag. I så fall hade ökningen varit i uppskattningsvis 4,4%, men det är väl mest av akademiskt intresse. 

Eftersom vi alltså sitter på en hel del kontanter hoppas jag på bra köplägen under ett par månader. Högst på listan står Skanska, Axfood och Castellum, men jag kan även tänka mig att fylla på med Investor, HM och Handelsbanken.

Övriga reflektioner 
Juli har bestått av sol, bad, god mat, avkoppling och bara njuta av att vara. Om nån händelsevis skulle missat det så älskar vi våra resor och den resa vi är på nu är definitivt inget undantag. Långa lata dagar i en hängmatta ger också mycket tid till eftertanke och stilla kvällar på verandan ger utrymme för diskussioner. En sån diskussion har utmynnat i att vi, när vi tillbaka i gamla Svedala igen, kommer att se över hur vi sparar och investerar till barnen. Men det återkommer jag till i egna inlägg inom några veckor. Jag lovar att också se till att uppdatera informationen kring vår portfölj när vi väl trampar svenska mark igen. Nu är informationen nämligen hopplöst inaktuell.

Fortsatt trevlig sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar