torsdag 7 juli 2016

Nerkopplad = Avkopplad

"Vad är det för dag idag?" 

Jag ställer inte frågan till Fru Avfart Frihet för att jag egentligen bryr mig, utan för att kunna räkna ut hur många dagar vi ska vara kvar här på den här stranden. Och för att jag faktiskt inte vet vilken veckodag det är. Inte säkert i alla fall. Svaret blir "onsdag, eller... eeeh... nej, det är nog torsdag... tror jag". Det korrekta svaret är bara en knapptryckning bort, men vi bryr faktiskt inte om att kolla på telefonen. Om det är 11 eller 12 dagar tills vi drar vidare kvittar ju faktiskt. Åtminstone just nu.

Total avkoppling. Det är vad vi upplever just nu. Vårt största bekymmer är vad vilken mat vi ska beställa till middag. Total avkoppling. Det mår själen gott av. Det är frihet, om än tidsbegränsad frihet.

Visst underlättar det att nå total avkoppling om man har tårna i mjuk sand och ett turkost hav framför sig, men den största faktorn till total avkoppling är väldigt mycket enklare än så. Och den kan, åtminstone rent teoretiskt, enkelt uppnås även hemma i vardagsrummet. Nämligen nerkoppling. Nerkoppling från Twitter, Facebook, Instagram, börsen, mail, Aftonbladet, depåvärdet hos Avanza, bloggar (som den här - ooops jag sköt mig visst i foten) eller vad det nu är man känner man måste kolla stup i kvarten.

Här långt borta på en folktom strand får vi hjälp med nerkopplingen. Tillgången på internet är nämligen väldigt begränsad. Endast i en av restaurangerna och endast då strömmen är på. Och även då är uppkopplingen ganska usel. I praktiken innebär det för oss några minuters surf på kvällen när barnen lagt sig. Och det är fullt tillräckligt.

Jag märker hur bra jag mår av nerkopplingen. Att fullkomligt skita i hur börsen går just idag, just nu. Att inte bry sig om hur många mål Ronaldo gjort i EM, eller de senaste löftena och påhoppen från Almedalen. Jag blir lugn, harmonisk och totalt avkopplad. Jag njuter av att bara vara, av att känna vinden och solen i ansiktet, att läsa en bra bok, att äta en god middag. att låta tankarna vandra fritt eller att inte tänka alls. Mindfulness. Det mår själen gott av.

Samtidigt vet jag att så fort internet är blir lättillgängligt kommer jag att ramla dit igen. Jag kommer att kolla flödet av nyheter, jag kommer kolla börsen flera gånger om dagen, jag kommer ha koll på väderprognosen och de senaste sportresultaten. Varför? Varför är det så svårt att låta bli? Hur ska jag göra för att ta med mig åtminstone en del av denna totala avkoppling hem? Hur ska jag göra för koppla ner och därmed koppla av mer i vardagen? 

För jag tror faktiskt att den ständiga uppkopplingen, behovet av att vara tillgänglig och känslan av att behöva vara uppdaterad är ett stort problem för oss moderna människor. Det blir ett konstant stresspåslag som vi inte är skapta för och är dåliga på att hantera. Vilka konsekvenser det får i långa loppet har jag inte en aning om, men jag har svårt att tro att de är positiva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar