fredag 1 juli 2016

Månadsrapport - juni

Juni har kommit och gått. Det är är därför dags för en ny månadsrapport, men eftersom vi befinner oss på en öde strand på andra sidan planeten blir rapporten kanske något sparsmakad. Jag har helt enkelt inte tillgång till alla mina mer eller mindre fiffiga excel-sheet. Vi får alltså nöja oss med enkla beräkningar utförda med en pinne i sanden. (Ok. Jag vet att det finns miniräknare i telefonen, men jag orkar inte riktigt bry mig - det är ju semester för böveln)

Inkomster/utgifter
Utan att ha riktigt koll skulle jag tro att juni 2016 kvalar in på en topplacering när det gäller nettoinkomster. Detta beror på att vi utöver våra vanliga löner fick semesterersättningar och en väldigt hög återbäring på skatten. Totalt summerar vi nettointäkterna till i runda slängar 113 tkr. Mycket bra! Synd att vi inte har fler sådana inkomstmånader... Hur som helst gjorde skatteåterbäringen att vårt totala portföljvärde för första gången passerade miljonsträcket under juni, vilket jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Även utgiftssidan av ekvationen ser helt ok. Bortsett från cirka 13 tkr i utgifter för semestern hade vi inga större eller uppseendeväckande utgifter och totalt landade vi på cirka 43 tkr i utgifter under juni. Vi gick alltså cirka 70 tkr plus i juni!

Portföljutveckling
När det gäller portföljen så börjar vi med det viktigaste, nämligen utdelningarna. Under juni delade Bettson och Kinnevik ut (även om de gick omvägen via inlösensaktier) och 606 svenska riksdaler hamnade på vårt ISK hos Avanza. Bettson passade sedan på att göra en vinstvarning och aktien störtdök. Vi har en väldigt liten post på endast 23 aktier, så det märktes knappt på portföljvärdet. Jag funderade ett tag på att köpa på mig lite fler när aktien dök, men jag kom fram till att avstå. För nu åtminstone. 

Den stora händelsen var ju annars Brexit som gjorde att börsen upplevde ett av sina större ras någonsin under måndagen den 27:e. Trots att vi gick så mycket plus i juni valde jag att bara köpa för vårt vanliga månadssparande (knappt till och med) under den rea som Brexit skapade. Anledningarna till detta är jag tror att vi kommer att få se ännu mer fall under sensommaren och då vill jag kunna shoppa loss ordentligt. Jag trodde ju redan innan Brexit på en sur börs under sensommaren/hösten och Brexit gjorde mig ännu starkare i den förvissningen (trots att mycket av raset redan hämtats tillbaka).

Alltså ligger vi på relativt mycket kontanter i vår portfölj just nu, men det kommer vi att ändra på vad det lider. Det totala portföljvärde är för närvarande 1 059 tkr, vilket är en ökning med cirka 71 tkr jämfört med för en månad sedan. Eftersom vi gick cirka 70 tkr plus under juni har värdeökningen på portföljen exklusive nysparande varit i princip 0%.

Övriga reflektioner
Ja, jag har väl egentligen bara en reflektion men det är en stor en. SEMESTER! Och det är en riktigt skön sådan på en ödsligt strand med varmt och skönt vatten. Vi njuter i fulla drag och jag kan lugnt konstatera att jag mer än gärna gör mina månadsrapporter sittandes på verandan till vår bungslow med ljudet av vågskvalp och syrsor i bakgrunden.

Jag hoppas ni alla har/får en finfin sommar!

2 kommentarer:

  1. Härligt med så stor inkomst! och framförallt härligt med en så skön semester! Njut på!

    SvaraRadera
  2. Tack! Vi njuter, tro mig!

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera