onsdag 18 maj 2016

Vad är frihet?

Det är enkelt att säga att man vill skaffa sig ekonomiskt frihet, men vad menar man då? Egentligen? Och varför vill man ha denna så hett eftertraktade frihet? 

Detta är frågor som jag funderat en hel del kring, utan att vara så säker på att jag egentligen kommit så mycket närmre svaret. Men jag vet med all säkerhet att ekonomisk frihet jag vill ha. Lite märkligt om man tänker efter.

De flesta brukar nog definiera ekonomisk frihet som att man har passiva inkomster nog att försörja sig och sin familj. Så i ekonomiska termer är det ju hyfsat enkelt. Men när är man klar? Det är ju något av ett rörligt mål då livssituationen ändra allt eftersom. Barn i olika antal föds, växer upp och flyttar hemifrån. Intressen väcks, frodas och dör ut. Boenden och arbetsmöjligheter växlar. 

Vår första ansats var att vi vill att våra passiva inkomster ska bli större än våra löner efter skatt. Men är det inte att skjuta över målet? Våra löner efter skatt räcker ju bevisligen även till ett ganska ordentligt sparande idag. Och då försörjer vi dessutom tre barn, vilket vi inte kommer fortsätta med hela livet. Dessutom tillkommer pension så småningom (hur den nu kan tänkas se när det är dags). Och ännu längre bort (förhoppningsvis) kommer en okänd summa i arv trilla in. Så om vår första ansats var att skjuta över målet, vad är då ett bättre mål? Är det istället att ha passiva inkomster som täcker våra utgifter på årlig basis? Men är också något av ett rörligt mål, då även utgifterna varierar. Speciellt som vi bor villa (hoppsan, fönstren måste bytas ut...). Och hur stor säkerhetsmarginal ska man nöja sig med? Hur tänker ni?

Ännu rörigare blir mina tankar när jag funderar på varför jag vill ha denna frihet. Men nånstans handlar det för mig om oberoende, om att själv ha fullständig beslutsrätt kring vad jag ska göra. 

Ofta blir det lite tydligare för mig om jag frågar mig varför inte? Det är inte för att jag ska ligga i soffan och äta praliner, det är inte för att jag ska pilla navelludd dagarna i ända. Jag ska inte göra ingenting. Jag ska definitivt göra någonting, men jag ska själv kunna bestämma vad, hur, när och med vem. Ingen arbetsgivare ska kunna säga "Tack för ett bra utfört arbete, men du kan gå hem nu. Vi flyttar nämligen verksamheten till Långtbortistan, eftersom det är mycket billigare". I slutändan är det nog både en längtan till något och en längtan ifrån något annat. En längtan bort ifrån ekorrhjulet, ifrån att sitta i knät på nån arbetsgivare, ifrån så många måsten. En längtan till en känsla av "tja, blir det inte idag så blir det kanske imorgon. Om jag känner för det, alltså".

4 kommentarer:

  1. Intressant. Jag går i liknande funderingar. Vad är frihet? Kanske friheten att arbeta med det man vill och inte av rädsla alltid ta det högst betalda jobbet man kan få. Det är kanske roligare att vara en i arbetslaget än att vara chef med 5000 kr mer i lön. Men kan du tacka nej till det?

    Politisk frihet kan ju definieras som att allt är en "fri marknad" där två personer med ömsesidig frivillighet byter ett värde mot ett annat (ofta pengar). Mot bakgrund av det, blir det inte trist i längden att göra nåt som andra inte vill ha? I så fall är det ju trots allt en ganska bra måttstock att tjäna så mycket pengar som möjligt.

    Kontentan är kanske att man när man bli ekonomiskt oberoende ändå bör fortsätta skapa saker, och att man tjänar mycket på det är ett gott tecken. Men man kan ta mycket större risk i vilka projekt man driver. Tex säga upp sig från jobbet bara för att prova en idé som eventuellt kan bli nåt stort.

    SvaraRadera
  2. Hej Frihetsfokus!

    Intressant kommentar med tänkvärda synpunkter. Jag tror du fångat våra tankar ganska väl i ditt sista stycke. Vi är väldigt aktiva och har en hel del idéer på vilka projekt vi skulle vilja testa. Men just nu finns inte tiden att göra det parallellt med våra jobb och det är ett alldeles för stort ekonomiskt risktagande att säga upp sig för att testa idéerna på riktigt.

    Jag tittade som hastigast in på din blogg och gillade vad jag såg. Jag kommer att återvända dit.

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
  3. Ekonomisk frihet för mig innebär att ha en buffert och lite "fuck-off-money". Men jag kommer inte att uppnå den slags friheten som gör att jag kan leva på passiva inkomster - så mycket kan jag inte spara ihop. Det gäller ju att leva lite här och nu också. En bra balans helt enkelt.

    SvaraRadera
  4. Ja, balansen är viktigt. Men jag tror fullt och fast att vi kan uppnå ekonomisk frihet med bibehållen livskvalitet under resans gång.

    Lycka till!

    Avfart Frihet

    SvaraRadera