söndag 1 januari 2017

Månadsrapport - December

2017. Första gången man skriver ett nytt år känns det lite konstigt. Jag får liksom koncentrera mig extra för att vara säker på att det blir rätt. Fingrarna verkar alldeles av sig själva vilja skriva det gamla årtaletet.

När det gamla tagit slut och det nya tar vid finns det flera saker jag vill ta tag i. Jag vill summera och titta framåt. Men det är ju inte bara 2016 som tagit slut. Månaden december är ju också slut. Så jag tänkte börja med att göra en vanlig månadsavstämning. Sen kommer en årssammanställning inom kort och den kommer att följas av framblickanden på 2017 och vad vi kan tänka oss ska hända under året. Utifrån Familjen Avfart Frihets perspektiv då alltså. Men först en månadsrapport: 

Inkomster/utgifter
Vi avslutade året riktigt bra. Inkomsterna landade in som en av de bättre månaderna under året och samtidigt var utgifterna en av det lägsta. Detta trots att det är jul och då är det ju allmänt känt att kulorna rullar extra friskt. Inte för Familjen Avfart Frihet tydligen. Fast å andra sidan gör vi i princip alla inköp med kreditkort, vilket innebär att en del av julinköpen spiller över på januari. Hur som helst kan jag konstatera att vi under december gick knappt 48 tkr plus "på driften" av familjen och det betyder faktiskt att december landar på en hedrande andraplats under 2016.
 
Portföljutveckling
Vi fortsätter att snickra på vår portfölj och har fyllt på i flera av våra innehav under december. Allra mest har vi fyllt på i Nobina då den dippat lite och nu väger Nobina 2,2% i portföljen. Under månaden har vi även sålt av Atlas Copco med bra vinst och så har vi bytt från A- till B-aktier i Handelsbanken. På så sätt har vi numera cirka 3% fler aktier i denna fina bank.

När det gäller utdelningar kan det inte bli enklare och jag klarar av att göra beräkningen utan någon som helst datorkraft eftersom summeringen för december stannar på exakt 0 kr. 

Summerar vi ihop det totala portföljvärdet så hamnar vi på knappt 1,217 miljoner, vilket är ökning med 75,5 tkr jämfört med förra månaden. Städar vi undan nysparandet motsvarar det en ökning med 2,1%.

Vår rena aktieportfölj hamnade direkt i inledningen av december efter index (SIX30RI), men med en bra spurt de allra sista dagarna av året lyckades portföljen kravla sig förbi.
 
Övriga reflektioner 
Nu ser vi med tillförsikt framemot ett nytt spännande år och jag kommer som sagt inom kort att komma med nya inlägg som summerar hela året 2016 och tittar fram emot 2017. Tills dess vill jag avsluta med att önska er alla:

GOTT NYTT ÅR 2017!

MVH Avfart Frihet

1 kommentar: